Atenție mare la ITP! S-a introdus suspendarea înmatriculării pentru autovehiculele cu inspecția tehnică expirată
Guvernul a operat recent câteva modificări în Codul Rutier, iar automobiliștii ar trebui să fie foarte atenți la acestea dacă nu vor să se trezească că nu-și mai pot conduce mașinile pe drumurile publice.
Este vorba, în primul rând, de celebra inspecție tehnică periodică (ITP), despre care am mai vorbit recent în contextul în care Registrul Auto Român (RAR) dorește ca ITP-ul să devină anual pentru automobilele mai vechi de 12 ani. Ce s-a mai schimbat de atunci?
Ei bine, autovehiculelor detectate în trafic cu ITP-ul expirat sau anulat li se va suspenda înmatricularea. Conceptul de suspendare a înmatriculării este similar celui de suspendare a permisului de conducere, astfel că un automobil nu va mai avea voie să circule până nu va reuși să treacă inspecția tehnică periodică.
În definiția Guvernului, suspendarea înmatriculării reprezintă „interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public şi nu vizează anularea înmatriculării.”
Asta înseamnă că, deși proprietarul autovehiculului respectiv nu mai are voie să-l conducă pe drumurile publice până la remedierea problemelor tehnice, acesta nu va fi scutit de la plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului local. Ce credeați, că statul renunță la o asemenea vacă de muls?
Ar fi bine să nu vă bazați pe faptul că nu veți fi prinși cu ITP-ul expirat, pentru că Poliția Rutieră a primit acces la Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate, astfel încât va putea verifica efectuarea și valabilitatea inspecţiei tehnice periodice a vehiculului chiar dacă refuzați să prezentați certificatul de înmatriculare.
Mai există o situație în care poate interveni suspendarea înmatriculării, anume atunci când „noul proprietar (cumpărător) nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.”
Ați observat, probabil, că termenul de transcriere a fost extins de la 30 la 90 de zile, o perioadă suficientă, zic eu, pentru ca un nou proprietar să treacă pe numele său mașina proaspăt achiziționată.
O altă modificare care ar fi trebuit să fie făcută de mult timp prevede „instituirea unui mecanism potrivit căruia, în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar să se înscrie în evidențele autorităţilor competente de înmatriculare simultan cu menționarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar.”
Astfel, se vor evita situațiile neplăcute de genul acelora în care fostul proprietar al unui autovehicul se trezește cu amenzi de circulație sau, mai grav, cu cercetări penale pentru că a alimentat cu combustibil fără să plătească, situații survenite din cauză că persoana căreia i-a vândut mașina nu s-a sinchisit să o treacă pe numele său.
În fine, înmatricularea în România a autovehiculelor furate din alte țări va fi mai dificilă, întrucât Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a fost autorizată să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, așa încât să poată verifica statutul legal al unui vehicul înaintea înmatriculării acestuia.
Sursa: auto-blog.ro