Poți comanda telefonic L-V între orele 08:00-16:00

Mii de produse la cele mai bune prețuri

Posibilitate de retur în 14 zile

Call Center: 0756649402

Cele 8 drepturi pe care credeau soferii ca le au in fata agentului de politie

blog-8-drepturi-adevarat-sau-fals

Soferii din Romania au impresia ca atunci cand urca la volan au doar drepturi, nu si obligatii. Ba, mai mult, sunt multi care cred ca atunci cand sunt opriti de Politia Rutiera pot face ce vor din agentul de politie si il pot lua la rost dupa bunul plac. Iata 7 drepturi ale soferului din Romania pe care credea ca le are in fata agentului, dar de fapt, sunt doar legende care iti aduc mai multe probleme.
1. Agentul de Politie trebuie sa se legitimeze
Conform legii 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea si functionarea Poliţiei Române, ART. 41 prevede ca "in exercitarea atributiilor de serviciu politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, cu exceptia situatiilor in care rezultatul interventiei sau siguranta ulterioara a politistului ar fi periclitata".
Mai exact, daca agentul are insigna in piept, nu trebuie sa se legitimeze. Si cum toti agentii au insigna, soferul nu are dreptul sa ceara o legitimare. De fapt, are, dar nu face decat sa-l enerveze pe politist care deja stie ca are de-a face cu un "sofer destept".

Masca de protectie

2. Agentul de Politie trebuie sa poarte cascheta pe cap
Conform OUG.195/2002, printre obligatiile politistului rutier in timpul exercitarii atributiunilor de serviciu se numara si cea legata de uniforma: sa aiba capul acoperit cu obiectul de imbracaminte corespunzator sezonului (cascheta, caciula), exceptie facand situatiile in care acesta se afla in autovehiculul de patrulare ori intr-o incinta;
De aici reiese ca DA, agentul trebuie sa poarte cascheta pe cap atunci cand il opreste pe un sofer sau cand participa la o actiune. Insa acest lucru nu influenteaza sub nicio forma actiunea de a da amenda sau de a opri masini. Ci, intr-un eventual control de la Interne, ar putea fi mustrat ca nu respecta regulamentul intern despre obligatiile pe care le are. Cat despre soferi, acestia nu au nicio treaba cu cascheta, daca este sau nu pe capul agentului. Si orice mentionare nu face decat s-l enerveze pe politist, dar asta nu inseamna ca agentul NU are dreptul sa dea amenzi sau sa constate abateri de la lege, chiar daca are capul gol.
3. Politistul nu are voie sa te opreasca fara motiv
Conform legii, "Hotararea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice", agentul de la rutiera este indreptatit legal sa te opreasca fara motiv: "Art. 182. – (1) Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege.
Din acest articol ambiguu, se poate intelege ca agentii pot face opriri pentru verificarea documentelor soferilor. Asadar, este perfect legala oprirea in trafic a soferilor fara un motiv aparent.

4. Soferul poate cere "Ordinul de Serviciu" pentru a verifica daca locatia filtrului este trecuta acolo
Conform legislatiei, "ordinului de serviciu" este o dispoziţie scrisă dată de conducerea unei unităţi prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acţiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective. Or controlul autovehiculelor face parte din sarcinile curente ale poliţistului rutier.
In plus, tot ce tine de loc, data si activitatea agentilor in cazul unui filtru face parte din cadrul unor dispozitii interne cu caracter secret ce pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier, nu de oricine de pe strada. Aceasta este o impresie gresita a soferilor care, atunci cand sunt opriti, ar avea dreptul sa-l controleze la randul lor pe agentul rutier.
5. Daca esti oprit pentru un anume motiv, politistul nu are voie sa te amendeze si pentru altceva
Sa zicem ca un politist te-a vazut vorbind la telefon si te-a tras pe dreapta. Are el voie sa te amendeze si pentru ca nu purtai centura? Sau pentru ca ai un bec ars la stopul de frana? Sau pentru ca ai ITP-ul expirat? Realitatea este ca nu exista nicio prevedere legala despre acest aspect. Costatarea unor abateri ce incalca normele legale se poate face oricand, nu exista nicio restrictie in acest sens. Adica daca un politist te-a oprit pentru ca-ti functioneaza doar un far si observa si alte nereguli legate de acte sau starea masinii sau, mai rau, de starea soferului, poate lua masurile legale pentru fiecare in parte, in acelasi timp.

Audio & Multimedia

6. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunosti fapta si al doilea ca iei la cunostinta de amenda.

Ceea ce inseamna ca puteti sa semnati ca luati la cunostinta de amenda…dar sa nu recunasteti fapta, si sa-l convocati la Tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui

Procesului verbal de constatare a contravenţiei nu are nicio rubrica speciala pentru a recunoaste fapta, exista doar rubrica "Alte mentiuni" unde contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la continutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiectiuni sau completari, etc. Mai jos pe tipizat contravenientul semneaza pentru ca a luat la cunostinta despre continutul procesului verbal si in baza acestei semnaturi primeste o copie a procesului verbal.
Despre "convocarea la Tribunal", aceasta afirmatie este o stupiditate, pentru ca politistul care intocmeste procesul verbal nu are calitate procesuala in cazul contestatiei procesului verbal, parte intr-un asemenea proces este institutia din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de politie, nu agentul.
7. Daca te opreste Politia Rutiera si ti se pare ca face vreun abuz poti suna la 112 si vine politia care va intocmi un raport
O alta legenda care s-a propagat printre soferi este despre asa zisele abuzuri ale agentului. Daca e agresiv, daca vorbeste urat sau daca arata lipsa de respect fata de sofer, acesta poate suna la 112 sa-i faca probleme agentului. Evident, asta e o aberatie. Eventual, poate suna la 0800806806, linia anti-coruptie, daca vreun agent ii cere spaga. Dar despre sunatul la 112, e o mare tampenie si oricine se poate convinge singur daca studiaza legislatia care prevede foarte clar: Art. 32 din O.U.G. 34/2008, (1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează: a) apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
Tot in acest act normativ este prevazut faptul ca apelarea la numarul de urgenta 112 se face NUMAI pentru situatii de urgenţă. Faptul ca esti oprit de un politist pentru control NU este o situatie de urgenta. In schimb, la 112 se pot semnala fapte violente daca acestea vin din partea agentului de rutiera. In plus, este o prostie sa ceri ajutorul politiei cand esti in dialog direct cu politistul...

Covorase Gledring

8. In cazul in care esti oprit de o masina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic
Lumea vorbeste ca daca esti oprit de politie, dupa ce ai incalcat viteza legala, ai anumite drepturi. Si anume, sa ceri:
A. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar… Sa aiba vizele la zi.
B. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.
C. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne… Sa fie vizata.
D. Daca mai fac scandal, le cereti sa va arate "ordinul de serviciu"… Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfasoare activitatea respectiva.
In privinta acestor documente "legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe radar" ori "legitimatia care atesta dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne" si copia dupa certificatul metrologic, sunt doar afirmaţii infantile, similare cu cea privind "ordinul de serviciu" pentru ca e logic pentru orice om lucid ca asemenea documente au caracter intern, iar verificarea lor se face de seful ierarhic al politistului.
Povestea cu certificatul metrologic al aparatului radar a aparut acum cativa ani, cand o femeie a reusit anularea procesului verbal in instanta, dupa ce a demonstrat prin avocat ca aparatul radar care i-a inregistrat viteza avea certificarea expirata. Evident, poti apela la instanta de judecata pentru a face o contestatie, insa sansele sa se mai intample a doua oara aceasta coincidenta, si anume sa nimeresti exact ziua in care a expirat verificarea, sunt minime.
Cel mai bine, foloseste un limbaj elegant si fii respectuos cu agentul de politie, recunoaste-ti greseala si nu incerca sa faci pe desteptul. Asa, iti cresc mult mai mult sansele sa scapi de amenda decat daca faci pe interesantul, luandu-te dupa toate aceste legende care nu iti vor aduce niciodata nimic in afara de amenda maxima.

Sursa: auto.ro

Tobe Sport