Planetarele auto: Ce sunt? Cum functioneaza?
WebCreator.ro susține afacerile mici
Acum ceva vreme, planetarele erau folosite doar la autovehiculele cu tractiune fata dar astazi aceste piese sunt intalnite la absolut toate masinile. De cand a aparut suspensia independenta pe fiecare roata in parte, au devenit obligatorii si planetarele.
Ce este o planetara?
Planetara auto este o piesa importanta care face parte din sistemul e transmisie, care duce energia cinetica a motorului la roata. Planetara este un ax cardanic cu doua articulatii, numite "capete de planetara" (extern si intern). Axul central este o bucata de otel cuplata la cele doua capete care au o miscare decateva grade pentru a permite miscarea rotilor la denivelari, dar si atunci cand rotile sunt virate.
Ce face o planetara?
O planetara transmite rotatia de la cutia de viteze la roata. In cazul unei masini cu tractiune fata, planetarele ies direct din cutia de viteze iar in cazul unei masini cu tractiune spate, din cutia de viteze iese un cardan care ajunge intr-un diferential din care mai apoi ies planetarele care transmit miscarea de rotatie rotilor din spate.
Cum functioneaza o planetara?
Articulatiile dintre ax si cele doua capete sunt exact ca o cruce cardanica, adica permit rotatia chiar daca exista o rupere de aliniere. Cele doua articulatii sunt acolo tocmai pentru a nu intrerupe aceasta miscare de rotatie indiferent daca rotile sunt sau nu virate. Articulatiile dintre ax si capete se fac prin intermediul unor tripode, adica o piesa cu 3 rulmenti care elimina frecarea si prelungesc viata acestora. Aceste "capete de planetara" care contin aceste articulatii, sunt acoperite de un burduf din cauciuc care tine vaselina la interior si protejaza impotriva prafului si a apei din exterior.
Ce defectiuni apar la o planetara?
In general, daca circulam normal, planetarele unei masini cu tractiune spate nu se strica niciodata. Insa planetarele unei masini cu tractiune fata, care vireaza si astfel aplica o forta suplimentara pe articulatia planetarei, cedeaza la un moment dat. Tripoda, adica articulatia dintre capul de planetara si axul central se uzeaza si cedeaza. Acest lucru se intampla de obicei cand burduful planetarei se deterioreaza si patrunde praful, fapt care cauzeaza uzura accentuata a acesteia.
Masinile cu punti rigide au si ele planetare, dar interne, care se afla in interiorul puntii. Sunt niste bare solide din otel, cu dinti la ambele capete, care se invart intr-o baie de vaselina. Acestea au o durata de viata nelimitata atata timp cat folosim masina in conditiile date de producator.
Asadar, daca ai luat o masina second hand, sunt mari sanse ca una dintre planetare sa cedeze. Iti recomandam sa veerifici burdufurile planetarei si sa le schimbi daca sunt defecte insa cel mai important lucru este sa eviti accelerarea puternica atunci cand rotile sunt virate.
Așteptăm opiniile voastre în secțiunea de comment-uri de mai jos.