Eterna dilema: Cum incadram corect masinile intr-o anumita clasa?
In functie de continent, exista clasificari diferite ale masinilor. Totusi, in cazul nostru, ne intereseaza in primul rand clasificarea masinilor in Europa. Personal, mi-ar placea ca oamenii din Romania sa stie clasele masinilor macar prin comparatie, daca nu segmentul cu exactitate.
Motivul pentru care am decis sa scriu acest articol, dupa cum probabil presupuneti, este acela ca ma lovesc foarte des de persoane care considera ca Volkswagen Polo concureaza cu Opel Astra, sau Toyota Aygo cu Renault Clio. Este adevarat, confuzia se face de cele mai multe ori cand vorbim de clase apropiate. Inca nu am intalnit oameni care sa compare Citroen C1 cu SEAT Leon, deci lucrurile nu-s chiar atat de grave. Dar e bine sa nu se mai faca greseli, pentru ca, nu de putine ori, oameni care doreau sa achizitioneze o masina, decideau comparand eronat un model din clasa compacta cu unul din clasa mica, avand castig de cauza varianta cu pretul mai scazut, lucru care nu este corect daca vorbim intr-un sens general.
Ce trebuie sa tineti minte, in legatura cu incadrarea masinilor intr-o clasa anume, este lungimea masinii. Si ampatamentul, dar nu o sa va mai incarc si cu aceasta informatie.
Mai jos veti gasi o clasificare oficiala a UE, intercalata cu alte clasificari internationale, pentru ca in final sa existe si o separare logica, dar sa tina cont si de exprimarea din presa auto.
Segmentul A sau Clasa Mini
Lungime aproximativa: 3600 mm;
Cota de piata in Europa: aprox. 10%;
Exemple de modele actuale: Renault Twingo, Volkswagen Up, Skoda CitiGo, SEAT Mii, Hyundai i10, Fiat Panda, Fiat 500, Smart ForTwo, Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107;
Segmentul B sau Clasa Mica (numita si supermini sau subcompacta)
Lungime aproximativa: 4000 mm;
Cota de piata in Europa: aprox. 22%;
Exemple de modele actuale: Volkswagen Polo, SEAT Ibiza, Renault Clio, Opel Corsa, Peugeot 207, Hyundai i20, Kia Rio, Dacia Sandero, Citroen C3;
Segmentul C sau Clasa Compacta (Clasa Medie dupa clasificarea UE)
Lungime aproximativa: 4300 mm;
Cota de piata in Europa: aprox. 22%;
Exemple de modele actuale: SEAT Leon, Fiat Bravo, Opel Astra, Ford Focus, Honda Civic, Skoda Octavia, Mercedes A-Klasse, Audi A3, BMW Seria 1, Volvo V40 (ultimele patru sunt compacte premium);
Segmentul D sau Clasa Medie (Clasa Mare dupa clasificarea UE)
Lungime aproximativa: 4700 mm;
Cota de piata in Europa: aprox. 11%;
Exemple de modele actuale: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Mazda 6, Renault Laguna, Peugeot 508, Opel Insignia, BMW Seria 3, Lexus IS, Audi A4, Mercedes C-Klasse (ultimele patru sunt premium);
Segmentul E sau Clasa Mare (Clasa Executive dupa clasificarea UE; numita si Clasa Medie Premium)
Lungime aproximativa: 4900 mm;
Cota de piata in Europa: nu am gasit date;
Exemple de modele actuale: Mercedes E-Klasse, BMW Seria 5, Volvo S80, Audi A6, Jaguar XF, Mercedes CLS, Audi A7, Volkswagen Passat CC, Lancia Thema, Renault Latitude;
Segmentul F sau Clasa de Lux (Clasa Mare Premium)
Lungime aproximativa: 5100 mm;
Cota de piata in Europa: 0.2%;
Exemple de modele actuale: Audi A8, Mercedes S-Klasse, BMW Seria 7, Lexus LS, Porsche Panamera, Volkswagen Phaeton, Jaguar XJ;
Segmentul J sau clasa SUV (include si off-roadere)
Cota de piata in Europa: nu am gasit un total, dar este a treia cea mai populara clasa, dupa cea Mica si Compacta;
Exemple de modele actuale: Opel Mokka, Nissan Juke, Peugeot 2008, Mini Countryman (SUV-uri de clasa mica); Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Nissan Quasqai, Hyundai ix35 (SUV-uri compacte); BMW X5, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7, Hyundai Santa Fe (SUV-uri mari); Mitsubishi Pajero, Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser (off-roadere);
Segmentul M sau clasa MPV (multi purpose vehicle)
Cota de piata in Europa: a patra cea mai populara clasa, dupa B, C si J;
Exemple de modele actuale: Ford B-Max, Citroen C3 Picasso, Fiat 500L, Akoda Roomster (MPV-uri de clasa mica); Volkswagen Touran, Renault Scenic, Ford C-Max, SEAT Altea (MPV-uri compacte); Volkswagen Sharan, SEAT Alhambra, Ford Galaxy dar si modele ca Volkswagen Transporter sau Mercedes V-Klasse (MPV-uri de clasa mare);
Segmentul S sau clasa sport (include tot ce inseamna masina sportiva)
Cota de piata in Europa: nu am gasit date exacte;
Exemple de modele actuale: Volkswagen Scirocco, Mazda MX5, Peugeot RCZ (de la producatori de volum); Audi TT, Mercedes SLK, BMW Z4, Porsche Cayman (de la producatori premium); Porsche 911, Ferrari 458 Italia, Bentley Continental GT, Lamborghini Huracan (masini super sport, de la producatori de supercaruri sau masini ultra luxoase);
In acest ultim caz, clasificarile sunt foarte multe si greu de facut, pentru ca se considera a fi masini sport cele care sunt cabrio, coupe, grand tourer, roadster si supercarurile. Nu va mai bag in ceata, pentru ca sunt deja multe informatii de stocat. Plus ca, daca vorbim de sportive, le alegi mai mult cu sufletul, deci daca vreti tu sa compari un BMW Z4 cu un BMW Seria 4, nu se va supara nimeni, pentru ca oricare iti va oferi senzatii mai interesante decat o masina din restul claselor!
Dupa cum puteti vedea mai sus, lucrurile nu sunt foarte simple. Mai ales in ultimii ani, clasele cuprinzatoare si cunoscute de catre public, au fost impartite si reimpartite, deoarece au aparut SUV-uri si MPV-uri de oras, dar si modele care au creat pur si simplu categorii noi, precum Mercedes CLS sau Passat CC, care sunt coupe-uri in patru portiere.
Totusi, scheletul principal este la fel de foarte mult timp si, cel mai probabil, la fel va si ramane. Din acest motiv, consider ca, macar la baza, ar fi bine sa stim cu totii sa corelam un model cu o clasa auto. Ne-ar ajuta si intr-o discutie, dar mai ales atunci cand dorim sa ne achizitionam o masina, pentru ca nu vom compara mere cu pere, lucru care va insemna, in final, ca vom face o alegere mai apropiata de nevoile reale existente in acel moment.
Daca aveti nelamuriri, putem discuta in comentarii. Sigur vom lamuri totul, desi e un puzzle destul de complex!